Van groep 2 naar groep 3: hoe kan ik thuis mijn kind helpen?
Nu we alweer richting de zomervakantie gaan, komt ook de vraag of alle kinderen doorstromen naar de volgende groep. In deze blog besteden we wat aandacht aan de overgang van groep 2 naar groep 3. En wat ouders thuis kunnen doen om ervoor te zorgen dat jouw kind nog die laatste sprint trekt tot de zomervakantie.
Wat is belangrijk in die laatste weken?
Naast de bepaalde sociale, taal- en rekenvaardigheden, kijkt de juf of meester naar de fijne en grove motoriek. Zo wordt er gekeken naar de ontwikkeling van de voorbereidende schrijfvoorwaarden. Het klinkt als een hele mondvol, maar deze voorwaarden zijn een handjevol vaardigheden die invloed hebben op het aanleren van het schrijven in groep 3. Het is dus belangrijk om hiermee met jouw kind te oefenen in die laatste weken!
Van pincetgreep naar pengreep
De pincetgreep is de greep van de duim en wijsvinger. Door deze greep te stimuleren, bevordert ook automatisch de pengreep. De ‘favoriete’ pengreep is de driepuntsgreep, hierbij houd je het potlood vast met de duim en wijsvinger aan de voorkant en de overige vingers aan de achterkant van het potlood. Je kunt de pincetgreep oefenen door tijdens verschillende spelletjes te letten op deze greep, bijvoorbeeld met vier op een rij en de toren van Pisa. Ook met de pengreep kun je op verschillende manieren oefenen. Niet alleen met kleuren, maar ook door te verven met een kwast, prikken met een prikpen of knijpen met een knijper. Hiermee bevorder je onbewust de pengreep.
Ruimtelijke oriëntatie, van 3D naar 2D
Een belangrijk onderdeel van schrijven, is de ruimtelijke oriëntatie. Denk aan schrijven binnen de juiste lijnen, op de juiste lijnen en het volgen van de instructies van een letter. Het horen van de instructies zoals ‘een lus naar boven’ of ‘een streep naar beneden’ worden opeens heel ingewikkeld als deze termen nog onvoldoende onder controle zijn. Dit bedoelen we met de ruimtelijke oriëntatie in 2D (op papier), maar dit begint natuurlijk al in 3D. Oefen deze termen alvast met spelletjes waarin de termen voor, op, achter, links of rechts voorkomen. Vervolgens kan je dit ook op papier oefenen (voorkant, achterkant, onderkant en bovenkant).
Vingersturing, grof naar fijn
De sturing van de vingers is een belangrijk aspect voor het schrijven. Het helpt het kind met het vormen van de letters en uiteindelijk ook het schrijven binnen en op de lijnen. Maar het oefenen van de vingersturing hoeft niet alleen met schrijven en kleuren geoefend te worden. Zo kan het scheuren van papier, maken van propjes, wegschieten van de propjes een leuk spelletje zijn om deze vingersturing te oefenen. Het maken van de propjes kan met twee handen maar wordt natuurlijk moeilijker als dit maar met 1 hand mag, zonder hulp van de tafel of de andere hand.
Letterherkenning en cijfers
Tot slot kun je nog oefenen met de letters en cijfers. Oefen thuis de leesletters door het schrijven van cijfers en namen (naam kind, naam papa/mama). Probeer ook letters en cijfers in de omgeving te herkennen. Hierbij is het wel belangrijk dat je als ouder actief helpt om te voorkomen dat letters en cijfers verkeerd aangeleerd worden. Zoals een spiegeling of het schrijven van onder naar boven.
Oefenen moet leuk zijn!
Bij het ‘oefenen’ van de voorbereidende schrijfvoorwaarden blijft één ding het allerbelangrijkst. En dat is: plezier! Zorg ervoor dat het geen oefenen is, maar spelen. Ga mee met de interesses van je peuter/kleuter en maak het leuk. Het moet natuurlijk geen verplichting worden, waardoor de interesse voor het schrijven en kleuren afneemt.
Mocht het oefenen nog lastig zijn of is er toch nog wat meer nodig, neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens. Zo kunnen we samen aan de slag om die laatste sprint aan het einde van het schooljaar te maken!