Sensorische informatieverwerking bij kinderen

Onze zintuigen pikken de hele dag allerlei prikkels op. Jong en oud heeft hiermee te maken, maar toch is het voor iedereen heel anders. Zo kan een boek dat op de grond valt voor de één een grotere schrikreactie opleveren dan voor de ander, omdat de prikkel sterker binnenkomt. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar wat nou als dat wel zo is? Wat als je zoveel last hebt van alle prikkels om je heen dat het de dagelijkse activiteiten belemmerd? Dan spreken we van een probleem in de sensorische informatieverwerking (SI), ook wel prikkelverwerking genoemd.

Alle zintuigen en prikkels

Stella volgde de opleiding Sensorische informatieverwerking en vertelt je in deze blog alles wat je moet weten!

Stella: “We kennen allemaal wel de vijf standaardzintuigen: ruiken, zien, horen, proeven en voelen. Maar er zijn nóg drie zintuigen die een bepalngrijke rol spelen bij de prikkelverwerking. Namelijk het evenwicht, je spieren en gewrichten en alles wat zich afspeelt in je lijf, zoals een hongergevoel, volle blaas en dorst. Deze acht zintuigen bij elkaar krijgen de hele dag allerlei prikkels binnen die naar de hersenen gestuurd worden. Hier wordt vervolgens bepaald of de prikkel belangrijk genoeg is om op te reageren of deze juist weggefiltert moet worden.”

Reageren op prikkels

Bij de meeste mensen gaat dit wegfilteren automatisch. En als er toch een foutje gemaakt wordt, kunnen we onszelf redelijk snel aanpassen. “Bij kinderen die hier moeite mee hebben of bij wie dit proces anders loopt, komen de prikkels veel heftiger of helemaal niet binnen in de hersenen. Dit zorgt voor onvoorspelbare en ‘gekke’ reacties op een redelijk normale situatie.”

Daarnaast kunnen problemen met SI ook gevaarlijke situaties opleveren. Bijvoorbeeld als de signalen te zwak zijn en de hersenen het lichaam niet op tijd waarschuwt voor gevaar. Een prikkelverwerkingsprobleem heeft daarom grote invloed op de motorische en sociaalemotionele ontwikkeling van een kind.

Wat doen wij?

“Door middel van een intake, onderzoek en observaties, brengen we de hulpvragen en problemen in kaart. Daarna stellen we in overleg met de ouder(s) een behandelplan op op maat. Tijdens de behandelingen kijken we naar manieren om de sensorische informatieverwerking te verbeteren. We bedenken strategieën om het dagelijks functioneren makkelijker te maken en kijken of het nodig is om aanpassingen te maken in de school- of thuissituatie. Daarnaast gaan we samen met het kind op een speelse manier aan de slag met de oefeningen.”

Tijdens de behandeling werken we met verschillende hulpmiddelen en materialen die de zintuigen stimuleren. Denk aan een verzwaringsdeken, kauwketting of wiebelkussen.

Meer informatie

Samen met de therapeut kan het kind inzicht geven in zijn/haar ervaringen. De omgeving, ouders en school kunnen hier ook bij helpen én bij hoe je ermee om moet gaan. Vaak is er namelijk niet alleen ongebegrip vanuit de omgeving, maar ook frustratie bij het kind zelf. Het is geen kwestie van niet willen, maar van echt niet kunnen. Oefentherapie kan hierbij helpen.

Heb jij vragen of wil je meer informatie na het lezen van deze blog? Neem dan gerust contact met ons op voor een afspraak.

Swoosh_oranje-cta-balk_bovenkant

Aanmelden voor oefentherapie?

maak een afspraak of bel naar: 06-22141265

Maak een afspraak
krokie_cta
Swoosh_onderkant

© Kinderoefentherapie Kaag & Braassem

Vind ons ook op: